Rundrejse i Kina, august/september 2007
Jeg har et stykke tid gerne ville se Kina. Med snakken om OL i Kina
til næste år og med genudsendelsen af Kløvedals rejse op ad
Yangtze-floden, har der været masser af påmindelser om at der ligger
et kæmpe land mod øst, som kun venter på at blive besøgt.
En af de ting som stod øverst på listen over steder jeg ville se,
var Den Kinesiske Mur. Det er svært at forestille sig en rejse til
Kina uden at besøge den. Derudover lurede Kløvedals TV-serie i
baghovedet: tænk at sejle op ad Yangtze-floden (som ikke hedder
Yangtze - mere om det senere) og se, hvor langt de er kommet med det
store dæmnings-projekt.
For at få set mest muligt mens jeg var i Kina, og for at være sikker
på, at alle rejsepapirer var i orden, valgte jeg en pakkerejse hos
et af de rejsebureauer som har stor erfaring med ture til Kina:
Albatros. (De er ikke de eneste, men det var dem jeg umiddelbart
havde mest kendskab til). Selv om det viste sig, at Kina er et
overraskende nemt land at rejse i, så er det vigtigt at visum og
diverse godkendelser er på plads.
Den valgte pakkerejse var tætpakket med oplevelser. Måske alt for
tætpakket. Jeg fik udnyttet tiden optimalt, men en anden gang vil
jeg nok prøve at vælge en rejse med lidt indlagte pauser.
Bygning af Det Olympiske Stadion i Beijing
Beijing
Rejsen startede i Københavns Lufthavn, hvor jeg fløj direkte til
Beijing med SAS. Turen varer ca. 8½ time. Men på grund af
tidsforskellen på 6 timer (da Kina ikke benytter sig af sommertid, i
vinterhalvåret er forskellen 7 timer) var det "næste dag" da jeg
landede i Kina, selv om jeg rejste fra Danmark først på aftenen.
Forud for turen mente jeg at jeg havde et rimelig klart billede af,
hvordan Kina var - bl.a. med tung og langsommelig bureaukrati.
Allerede i lufthavnen i Beijing kunne jeg se, at jeg måske skulle
ændre dét billede en smule.
Der er krav om visum for at komme ind i Kina. Desuden skal udfyldes
nogle told-erklæringer (udleveres i flyet til Kina). Men efter
ankomst i lufthavnen gik det overraskende hurtigt fra skranke til
skranke, med visum-tjek, aflevering af de udfyldte sedler og det
obligatoriske sikkerhedstjek, som ser ud til at være det samme
overalt i verden. Derefter direkte hen til bagagebåndet som i samme
øjeblik begyndte at komme med vore kufferter. Så hurtigt er jeg
aldrig kommet gennem Københavns Lufthavn.
Efter flyveturen gik det direkte videre til første punkt på listen,
mens bagagen blev sendt til hotellet.
Jeg startede med at besøge Himlens Tempel, som ligger i det
sydlige Beijing. Det blev bygget i 1420 og benyttet af kejsere i
Ming og Qing dynastierne til at kommunikere med Himlen. Når denne
kommunikation stod på, blev et signal givet til at der skulle være
stille. Larm kunne straffes med døden.
Den Himmelske Freds Plads
Næste dag bød på et tætpakket program, startende på Den Himmelske
Freds Plads, som mere korrekt burde kaldes Den himmelske
fredsports plads. Dette er den største plads i verden, og siges at
kunne rumme 1 million mennesker. Jeg ved ikke om det passer, men den
er godt nok utrolig meget større end Rådhuspladsen i København.
På billedet ovenfor ses, at bygningen med portrættet af Mao, var ved
at blive sat i stand. Mange steder i byen var håndværkere i fuld
gang med at gøre monumenterne klar til De Olympiske Lege i 2008.
Gennem porten i bygningen er der adgang til Den Forbudte By.
Navnet har den fra kejsernes tid, hvor det ikke var alle forundt at
komme ind dér. Nu kræver det kun en billet.
Udsnit fra Den Forbudte By (klik
for større billede)
Det er overvældende at opdage dette kæmpe område (720.000
kvadratmeter og hjem for 24 kejsere gennem tiderne) med paladser og
pladser - her midt i Beijing. Mellem de imponerende pladser er der
små porte som ikke på forhånd giver noget indtryk af, hvad der
gemmer sig på den anden side.
Da Den Forbudte By var hjemsted for kejserne, måtte hverken træer
eller bygninger udenfor området være så høje at snigskytter kunne
gemme sig dér.
Udsnit fra Den Forbudte By (klik
for større billede)
Herefter gik turen videre til Sommerpaladset, som ligger et
lille stykke udenfor Beijing. Det er en køn park som oprindeligt
stammer helt tilbage fra 1153. Det er en flot blanding af natur og
kultur og med mulighed for en tur ud på søen i en af de små både.
Dagen efter besøgte jeg "Ånde-alléen" (Ming-gravene),
hvor 13 af Ming-dynastiets 16 kejsere ligger begravet. Selv hvis man
ikke har speciel interesse i Ming, er der mulighed for en hyggelig
travetur ad Ånde-alléen hvis vejret er godt. Stedet ligger et stykke
udenfor Beijing, og kan passende besøges, hvis man - som jeg - er på
vej mod Muren.
Den Kinesiske Mur (klik
for større billede)
Men som nævnt: jeg var på vej mod et af de absolutte højdepunkter på
turen: Den Kinesiske Mur.
Jeg mener engang at have hørt at Mao skulle have udtalt at alle
burde prøve at gå på muren. Om det er korrekt ved jeg ikke, men det
er i hvert fald et af de steder jeg meget længe har villet se ... og
nu lykkedes det!
Den Kinesiske Mur (klik
for større billede)
Muren er bygget over flere tusind år. Oprindelig fandtes flere,
mindre mure, som blev bygget sammen til én mur i forbindelse med at
kejser Qin Shi Huang forenede Kina i 221 f.Kr. Siden er der bygget
mere til.
Muren ligger i bjergene, og efter at have kørt så langt som man kan
komme, går resten af turen op til muren med kabelbane (ligesom på
skisportssteder).
Jeg havde virkelig set frem til dette punkt på rejsen, og jeg blev
ikke skuffet. Den nok mest kendte del af muren (og dermed mest
besøgte) er ved Badaling. Jeg kom op på muren ved Mu Tian Yu, hvor
muren er knap så restaureret, hvilket giver et bedre indtryk af dens
alder. Stedet er heller ikke lige så godt besøgt, hvilket kun kan
ses som en fordel. Som det fornemmes af billederne, følger muren de
bjerge den er bygget på. Man kan nok godt besøge muren hvis man er
lettere gangbesværet, men hvis man vil trave et længere stykke ad
den, kræver det raske ben og god kondition.
Muren er bygget for at beskytte mod de vilde folk. Men trods det
store arbejde det har været at bygge den, nåede den aldrig at tjene
noget militært formål. Derimod har man kunne bruge den til at sende
signaler over lang afstand, fra tårn til tårn.
Xi'an
Næste dag gik turen med fly videre til byen Xi'an. Jeg havde på
forhånd været lidt spændt på, hvordan kinesisk indenrigsflyvning
var. Men ingen grund til panik. Jeg har ikke oplevet andet end store
lufthavne og velholdte fly på min tur rundt i landet. På turen til
Xi'an syntes jeg måske at ris-lugten fra fly-maden var lidt
påtrængende. Hvis man har tilbøjelighed til transportsyge, kan dét
alene måske retfærdiggøre at man lige snupper en køresygepille inden
turen begynder. Men ellers forløb alt fint.
Xi'an er den by i Kina som har været hovedstad i flest år. Men lige
for tiden er det Beijing som har den ære.
Terrakottahæren
Den største turistattraktion i Xi'an er terrakottasoldaterne,
så dem blev jeg nødt til at se. Soldaterne er opdaget og glemt et
par gange i historien, men senest skete det i 1974, hvor en bonde
ved et tilfælde opdagede dem, da han var ved at grave en brønd.
Denne bonde var for øvrigt også til stede, hvor han sad og signerede
bøger som beskriver historien bag soldaterne.
De mange soldater, hvor man endnu mangler at udgrave en del, er
fremstillet for at ledsage og beskytte kejser Qin Shi Huang i
dødsriget. Der er fundet tusinder af soldater allerede, og
imponerende er det at de ikke bare er i naturlig størrelse, men også
at hver eneste ansigt er forskelligt.
En anden ting man bør se, hvis vejen kommer forbi Xi'an, er bymuren.
I modsætning til f.eks. Beijing som også har haft en bymur, er den
stort set intakt i Xi'an. Oppe fra muren er der et flot kig ud over
byen.
Endnu et sted, man bør se i Xi'an, er Den Store Vildgås Pagode (et
buddhistisk tempel). Har man mod på det, kan man gå op i pagoden og
nyde udsigten derfra. I nærheden af udgangen på området omkring
pagoden, er der en butik hvor man - gratis - kan få et stemplet kort
som skulle give held, samtidig med at give en oversigt over de
kinesiske dyretegn (2007 er grisens år) og en oversigt over de
forskellige dynastier.
Så blev det tid til endnu en flyvetur. Denne gang til byen Wuhan,
hvorfra jeg i bus skulle køre videre til Yangtze-floden. Undervejs
var der mulighed for at se mere landlige omgivelser.
Der er bestemt forskel på fattig og rig i Kina. Det ses både i
gadebilledet og når man kommer ud på landet. Bønder hører til nogle
af de lavest lønnede i Kina. Det har givet problemer, hvor mange
folk fra landet har søgt mod byerne i håbet om øget velstand.
Regeringen forsøger nu med skattefrihed at gøre det lidt mere
attraktivt for folk at blive boende på landet.
Yangtze
Busturen førte mig til byen Yichang hvor jeg kom ombord på et skib
som de kommende dage skulle føre mig et stykke op ad Yangtze-floden.
Stemningsbillede fra Yangtze
Denne del af turen var dels mindre presset, dels mere luksuøs. Mens
de tidligere dage havde været tætpakket med oplevelser, var der nu
tid til at nyde turen på floden, kun afbrudt af mindre besøg i land
og underholdning ombord. Det luksuøse var især tydelig fordi skibet,
som kan rumme 130 gæster, kun havde ca. 55 med - mens den store
besætning var fuldtallige.
For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at Yangtze-floden i
virkeligheden ikke hedder Yangtze. Der er lidt forskellige
forklaringer på, hvorfor denne fejl er opstået, men det korte af det
lange er, at Yangtze er navnet på en lille del af floden, mens hele
floden hedder Changjiang. I det følgende fortsætter jeg dog med at
kalde den Yangtze, selv om det ikke er helt korrekt.
Turen startede med at skibet skulle gennem slusen i en mindre
dæmning. Denne er primært bygget som et forsøg forud for det store
dæmningsprojekt lidt længere oppe ad Yangtze.
Næste dag var det så tid at besøge Tre Kløfts Dæmningen. Det
er på mange måder et enormt projekt. Selve dæmningen er den største
menneskeskabte inddæmning i verden og samtidig rummer den verdens
største hydroelektricitets-anlæg. Endelig har hele projektet, med
den medfølgende vandstigning bag dæmningen, betydet flytning af ca.
1,4 millioner mennesker.
Tre Kløfts Dæmningen
Produktionen af elektricitet, som forventes at kunne dække ca. 5% af
Kinas samlede forbrug, er kun ment som en bonus ved projektet. Den
væsentligste årsag til anlæggelsen af en dæmning siges at være for
at begrænse de hyppige oversvømmelser, som gennem årene har kostet
så mange menneskeliv. Forflytningen af mennesker har naturligvis
ikke gået helt stille af sig. Mens de yngre personer generelt har
været positive overfor flytningen, som tit har medført at de har
fået større og bedre boliger at bo i, har ældre mennesker haft svært
ved at forstå, hvorfor de skulle tvinges væk fra det hus, hvor de
måske har boet hele deres liv. De fleste flytninger er sket til
nyopførte byer tæt på de byer som nu (eller snart) ligger under
vand.
Yangtze
For at komme om på den anden side af dæmningen, skulle skibet gennem
en række sluser. På dette tidspunkt var vandet bag dæmningen hævet
til 156 meter over havets overflade (inden projektet startede lå det
her på 65 meter), hvilket indebar at skibet skulle gennem fire
sluser. Når projektet er afsluttet, og vandstanden (når den er
højest) kan komme op på 175 meter, skal der benyttes endnu en sluse.
Sluserne er så store, at de med lethed kan rumme seks skibe som det
jeg var med.
På den videre vej op ad Yangtze var der mange tegn på den kommende
vandforøgelse. På klippesiderne var træer og større buske fjernet op
til det sted hvor vandet vil nå. Dette er sket for at undgå at de
senere river sig løs og generer vandgennemstrømningen i dæmningen.
Desuden sås skilte, som viste hvor højt vandet vil nå op, når der er
de maksimale 175 meter. Ofte var det bare et stykke længere op ad
klippesiderne. I andre tilfælde var det hele små øer som ville blive
væsentlig mindre eller måske forsvinde helt.
Bro som snart bliver for lav
Ovenfor ses et billede af en bro. På postkortet ved siden af, ses
broen som den så ud inden dæmningsprojektet. Efter den sidste
stigning til 175 meter vil den blive for lav, og skal derfor
erstattes af en ny bro som er ved at blive anlagt.
Under den videre færd op ad floden, blev der gjort en afstikker ad
Daning floden, og jeg besøgte "Spøgelsesbyen" i Fengdu.
Den gamle Fengdu by er opslugt af den forøgede vandstand, og en ny
by er bygget på den modsatte bred. Tilbage er kun spøgelsesbyen, der
regnes som hovedstaden for de døde, og som ligger så højt at den
ikke er i fare for den forøgede vandstand. Området består af
buddhistiske og taoistiske templer. Årsagen til områdets lidt
specielle tilnavn siges at skyldes et tilfælde: stedet blev efter
sigende anlagt af et par munke, som stedet blev opkaldt efter. Der
kom dog ikke noget "og" mellem de to navne, hvilket betød at stedets
navn i kinesisk oversættelse blev til "Helvedets Konge". Der er ikke
tale om en person som Satan, men mere som en person der bestemmer,
hvad der skal ske med folk efter de dør. Det lyder alt sammen
uhyggeligt, men der er ikke noget skræmmende ved stedet, som er et
besøg værd.
Chongqing
Dagen efter nåede jeg byen Chongqing (udtales vist nærmest
[tung-ting]), og dermed var det slut med sejlturen.
Chongqing regnes af byens befolkning for at være Kinas største.
Dette er dog kun hvis man regner hele oplandet med. Ellers anses
Shanghai for at være den mest folkerige by i Kina. I denne tid er
Chongqing den by i Kina med flest byggeprojekter, hvor det tidligere
var Shanghai som havde alle byggekranerne.
I byen besøgte jeg en større markedsplads, hvor jeg kunne se
kineserne købe ind. Det var et kæmpe marked med frugt, grønsager,
fisk, fugle, rengøringsartikler og så videre. Mange af dyrene var
levende, hvilket nok er nødvendigt i den fugtige varme - slagtede
dyr holder sikkert ikke længe.
Derefter gik turen til lufthavnen og videre til Shanghai.
Shanghai
Sidste by på min tur rundt i Kina blev Shanghai, som er
finanscentrum i landet.
Når man kører ind i byen, virker Kina på ingen måde fattig. Der er
store, flotte bygninger, og hvor der i andre byer er reklameskilte
ved vejene, ses her store skærme med reklamefilm.
Shanghai by night
Shanghai er et fint sted til shopping, hvad der da også blev
mulighed for. Dels i et område af byen med klassiske kinesiske huse,
hvor der lå et mylder af mindre butikker, små butikscentre og boder.
Dele af dette område var helt klart mest tiltænkt turister.
Andre steder i byen kan man se de helt dyre forretninger med
mærkevaretøj og -tasker. Stedet er dog mest et kig værd, det kan
næppe svare sig at købe noget, da prisniveauet er højt. Det er dog
om noget et bevis på, at mange kinesere har fået mange penge mellem
hænderne.
Forskellen fra de andre byer jeg har besøgt og til Shanghai er
overvældende. Men det fortæller nok, hvor Kina er på vej hen.
På vejen til lufthavnen tog jeg det sidste stykke med "Maglev" (Magnetic
Levitation Train). Det er et specielt tog som på grund af magneter
svæver et par millimeter over skinnen. Den manglende friktion
betyder at det kan køre rigtig stærkt - over 400 kilometer i timen!
Om morgenen kommer det "kun" op på 301 km/t, hvilket dog stadig er
rigtig hurtigt.
Fra Shanghai gik turen hjem med Finnair. Det betød en mellemlanding
i Helsinki, men gik ellers smertefrit.
Min tur til Kina har været hård, på grund af det pakkede program.
Mange mindre udflugter har jeg ikke nævnt her, for ikke at gøre
teksten alt for lang. Men det har været en rigtig stor og positiv
oplevelse! Kina er et interessant land, som virkelig rykker fremad i
disse år.
Informationer om Kina
Kina er et meget stort land, hvorfor det kan være svært at give
generelle informationer.
Luftfugtigheden er høj i Kina. Sammenholdt med høje varmegrader om
sommeren, kan det være en udfordring for os danskere, som godt nok
også oplever høj luftfugtighed i Danmark, men ikke sammen med så
høje temperaturer. Vintrene er til gengæld kolde. Bedst er forår og
efterår.
Prisniveauet i Kina er generelt lavt, med de dyre butikker i
Shanghai som en undtagelse.
Bl.a. i forbindelse med forberedelserne til OL, er der gjort meget
for at forbedre luften i Beijing. Desuden har kampagner bevirket at
folk - især i de større byer - ikke spytter så meget som tidligere.
Gadesælgere kan være en voldsom oplevelse. Hvis du ikke er
interesseret i deres varer, så sørg for ikke at give dem anledning
til at tro andet. Brug evt. det kinesiske [bu jav] (betyder "ikke
ha'"), hvilket ofte ser ud til at fungere.
Der er meget lidt voldelig kriminalitet i Kina, men til gengæld en
del lommetyve.
Beijing har aldrig heddet Peking. Der er tale om en fejloversættelse
hos de første vesterlændinge i landet.
Trafikken er vild i byerne, især i Beijing. Er du fodgænger, så hold
øje med bilerne - også selv om der er grønt lys for dig!
Kreditkort kan bruges i mange større butikker og hoteller, men sørg
for at have kontanter med til situationer hvor kortet ikke kan
bruges.
Der er generel rigtig fin dækning for mobiltelefoner. Af hensyn til
regningen kan det anbefales af sende sms'er i stedet for at ringe.
Og så en sidste ting: Jeg oplever stadig at Den Kinesiske Mur
omtales som "det eneste bygningsværk som kan ses fra Månen". Enhver
som tænker sig lidt om vil indse at dette er noget sludder, når man
ikke engang kan se de største byer deroppe fra! Muren er nok lang,
men kun få meter bred.
Tekst og fotos:
Erik Asmussen
|